De fysiotherapeut en ondernemer uit de Twentse stad richtte vorig jaar zijn twee oefenzalen anders in met hulp van Matrix Fitness en UniqueTeams. Het nieuwe concept sloeg meteen aan. ‘Als we zo doorgaan, hebben we de investering er over twee jaar uit.
Henk Jansen is een oudgediende in de fysiowereld. Stiekem heeft hij de pensioenleeftijd al bereikt, maar hij vindt zijn vak te leuk om ermee te stoppen. Helemaal sinds zijn praktijk vorig jaar een nieuwe weg insloeg. ‘We wilden een mooie, moderne plek creëren waar iedereen kan werken aan een gezonde leefstijl. Dus niet alleen onze patiënten, maar ook mensen uit de omgeving zónder zorgvraag. Zo zijn we niet afhankelijk van de zorgverzekeraars, en dat is heel belangrijk om in de toekomst te kunnen blijven bestaan.’
Fysiozorg Rijssen heeft twee grote oefenzalen. Tot vorig jaar werden die vooral gebruikt door de fysiotherapeuten en hun patiënten. Particuliere leden kwamen er ook sporten, maar die waren in de minderheid. Daarnaast geeft de praktijk ook cursussen en trainingen aan lokale bedrijven. Bijvoorbeeld over gezond tillen in de bouw. ‘We zijn al meer dan twintig jaar geleden gestart met dit soort alternatieve verdienmodellen. In het begin leverde dat weinig op, maar we merken dat er een verschuiving komt. Zo zijn particulieren vaker bereid om te investeren in hun gezondheid. Daarom willen we nu meer inzetten op die particuliere markt.’
Voor het nieuwe concept gingen de twee oefenzalen helemaal op de schop. ‘We gingen drie weken dicht in de zomer. In die periode werd er hard gewerkt. Van leidingen omleggen tot vloeren vervangen en schilderen – het werd een totale metamorfose.’
En dat allemaal voor die grote kers op de taart: de toestellen die ín de zalen kwamen te staan. ‘Ons oog was gevallen op de EGYM-toestellen. Al bij de eerste kennismaking waren we verkocht. Vooral de EGYM Fitness Hub vind ik indrukwekkend. Als je ervoor staat, meet het apparaat je lengte, vetpercentage, mobiliteit en spiermassa. De Hub slaat die info op, en koppelt het aan je profiel. Zo heb je bij de start een complete lichaamsmeting. Na elke zeven trainingen doe je een nieuwe meting, en elke zes weken krijg je een rapport van je kracht, flexibiliteit, metabolisme en cardio. Daarin worden je resultaten bijvoorbeeld ook vergeleken met iemand van dezelfde leeftijd of sekse. Zo kan je je prestaties perfect bijhouden.’
Met al die informatie kan de Hub voor iedere gebruiker een toestel bovendien perfect afstellen. ‘Je krijgt een bandje om je pols met een chip erin. Daarmee identificeer je je bij een toestel, waarna het automatisch de stoelhoogte, het gewicht en de weerstand regelt. Daardoor train je veel efficiënter, en kun je in korte tijd fitter worden. Het is een ongelooflijk sterk concept. En heel gebruiksvriendelijk. Via de app kun je je resultaten ook bijhouden, en zelfs thuis zien of er plek is om te komen sporten. Zo ja, dan kun je gelijk reserveren.’
Met de twee splinternieuwe oefenzalen vol moderne toestellen was het nieuwe concept bijna ready to go. Alleen het juiste personeel ontbrak nog. ‘We hebben een ergotherapeut, een diëtist en een aantal sportinstructeurs aangenomen. Zij begeleiden onze klanten tijdens de training, en focussen zich daarbij op iemands leefstijl en totale gezondheid. Dat is een mooie aanvulling op onze fysiotherapeuten, die juist zijn opgeleid om therapeutisch te helpen.’
De hele transformatie regelde Henk niet in zijn eentje. Binnen de praktijk kreeg hij hulp van praktijkhouders Bas, Peter Paul en Tom, en manager Arwen. Van buitenaf begeleidden Matrix Fitness en UniqueTeams het proces. ‘Matrix dacht mee over de toestellen: welke hebben we nodig, hoe zet je een mooi circuit neer. UniqueTeams hielp om het nieuwe concept uit te leggen aan ons personeel. Veel fysiotherapeuten vinden het namelijk lastig om een sportabonnement van ruim 50 euro per maand te verkopen. Ze willen gewoon mensen beter maken. Dankzij de trainingen van UniqueTeams zien ze ons nieuwe concept nu als een verlengstuk van hun therapie en kunnen ze dit ook beter uitleggen aan de patiënten. Dat gaf echt een boost, aan henzelf én de praktijk. Al voordat de oefenzalen klaar waren, hadden ze ruim 200 intakes ingepland. Die hebben bijna allemaal tot een abonnement geleid.’
Voorheen kostte een sportabonnement 35 euro per maand en was het maandelijks opzegbaar. Nu werkt Henk met jaarcontracten en ligt de prijs op 55 euro per maand. Toch groeide het aantal abonnementen het afgelopen jaar uit van 160 tot 900. ‘Meer dan de helft daarvan heeft zich als particulier aangemeld, de rest is ingestroomd via onze fysiotherapeuten.’ Nieuwe leden neemt de fysiopraktijk op het moment even niet aan. ‘We gingen in september open en in december hadden we al een ledenstop. We hebben maar één keer een advertentie hoeven plaatsen. Nu kunnen alleen patiënten nog een abonnement afsluiten. Particulieren komen op de wachtlijst en stromen in als er een plekje vrijkomt. Als we zo doorgaan, hebben we de investering er over twee jaar uit.’ Dit grote succes had Henk eigenlijk niet verwacht. ‘We zaten na een half jaar al op onze prognose voor over vijf jaar. Dat was even schakelen. Zo moesten we snel op zoek naar meer personeel. Gelukkig willen mensen hier heel graag werken. Zeker als ze met eigen ogen de state of the art trainingsfaciliteiten zien.’
Met het grote succes wil Henk andere praktijkeigenaren graag inspireren. ‘Een tijdje geleden organiseerden we op onze locatie een lezing samen met Matrix en UniqueTeams. Daarin riep ik fysiotherapeuten op om naar andere verdienmodellen te kijken als ze de ruimte hebben – zowel in de praktijk als financieel. Op enkel de inkomsten vanuit de zorgverzekeraars haal je het niet. Ik maak me echt zorgen om de toekomst van de fysiotherapie. Ik denk dat wij een van de weinige praktijken in Nederland zijn die nog winst maken. Het kán dus wel, maar alleen als je je dienstverlening anders inricht.’
De transformatie kostte Henk weliswaar bloed, zweet, tranen én een flinke investering. Maar hij heeft geen seconde spijt gehad. ‘Als ik hier rondloop en ik zie de leden trainen, dan denk ik: wat heb ik toch een leuk vak. De een beklimt een virtuele berg op de fiets, de ander kijkt een filmpje of luistert muziek. Allemaal zijn ze heel gefocust bezig, maar ze motiveren elkaar ook. Dat maakt het leuk voor ze om terug te blijven komen. Het geeft energie. Aan de leden, mijn personeel én aan mij. Zo hou ik het prima vol, hoor! Laat dat pensioen nog maar even wachten.’
BRON: https://www.matrixmembers.nl/blog/binnen-drie-maanden-hadden-we-een-ledenstop/